Zoeken:

Mark Hofman (Mediahuis) over WANT: We zijn een online walhalla voor nerds

WANT is het digitale platform van Mediahuis dat zich met nieuws en reportages over technologie, popcultuur en wetenschap richt op jonge mensen. Marketing Report sprak Mark Hofman, sinds augustus 2022 de hoofdredacteur van WANT.

Voor wie WANT niet kent, kun je uitleggen wat WANT is en wat jullie bieden?

WANT is een online lifestylemagazine met een grote focus op technologie. We vieren de innovatie en de mensen die het mogelijk maken. We steken onze content vrijwel altijd positief in, omdat we dat als redactie ook zijn. De redactie leeft voor tech en we delen onze liefde dagelijks door interessante achtergrondverhalen, lijstjes en artikelen vol tips te schrijven. Allemaal op basis van de actualiteiten, natuurlijk.

Naast technologie besteden we ook veel aandacht aan films, series, games en wetenschap. Een online walhalla voor nerds, dus.

Jij werd in augustus 2022 benoemd tot hoofdredacteur. Welk traject heb je ingezet en hoe gaat het daarmee?

WANT is begonnen als een website die de innovatie echt vierde en schreef vanuit pure liefde voor de onderwerpen. Toen is er een tijd geweest dat we alleen maar wilden scoren; alle keuzes waren gebaseerd op SEO-insights. Dat was effectief, maar leverde weinig naamsbekendheid op.

Vorig jaar hebben we ervoor gekozen om een omslag te maken. Niet kiezen voor effectief óf kwaliteit, maar beide. Zo lanceerden we in november de Freakin’ Nerds-podcast, bouwden we een strategie voor socials en brengen we de videokant van WANT weer tot leven.

Een investering waarvan we nu zien dat dit het waard is. Het aantal bezoekers op de site blijft groeien, bezoekers bekijken meer pagina’s en blijven langer op de site. We zijn een community aan het bouwen en ons merk wordt steeds sterker.

Het valt op dat WANT een vrij positieve invalshoek kent. Is dat bewust, is er ook ruimte voor een kritische benadering?

Zeker. De redactie is praktisch gezien de doelgroep en leeft voor technologie, films, series, games en wetenschap. Ja, we voelen de hype tijdens een presentatie van Samsung of een nieuwe trailer van Nintendo. En nee, ook wij kunnen niet wachten tot die ene telefoon op de markt beschikbaar is.

Maar buiten dat willen we het leven van de lezer makkelijker of beter maken. We proberen dus altijd de positieve hoek te zoeken, maar laten de kritische kanten niet achterwege. Als iets een slechte koop is, dan willen we de lezer daarvoor behoeden en als er bepaalde gevaren zijn, zoals malware, dan besteden we er aandacht aan.

Sinds jullie onderdeel zijn van Mediahuis Nederland, zijn er veel meer mogelijkheden. Kun je dat uitleggen?

Als onderdeel van Mediahuis Nederland slaan we veel vaker de handen ineen met andere titels. Een artikel in Autovisie, onze verhalen op Metronieuws of een videoserie bij De Telegraaf zijn daarvan mooie voorbeelden. Het geeft ons de mogelijkheid om partijen meer te bieden dan onze site alleen. En het werpt z’n vruchten af: begin deze maand was ik één van de twee mensen in de hele Benelux die de nieuwe Apple Vision Pro mocht testen op het hoofdkantoor van Apple in Cupertino.

Daarnaast hebben we nu toegang tot onze eigen podcaststudio, krijgen we verschillende mogelijkheden aangeboden om onszelf te ontwikkelen middels trainingen en is er ongelofelijk veel kennis in huis op alle fronten. Dat is winst.