Mediahuis: in het kort
Bij Mediahuis draait alles om een onvoorwaardelijk geloof in onafhankelijke journalistiek en de impact van verhalen. Wij geloven in de kracht van échte mensen en échte verhalen. Wij brengen verhalen en mensen samen – met invloedrijke mediamerken, een diepgaande kennis van ons publiek en een sterk fundament in het Nederlandse medialandschap. Dit doen we in heel Nederland en dus ook bij jou om de hoek.
Onze wortels gaan terug tot 2013, toen Mediahuis ontstond als een samenwerking tussen Corelio en Concentra in België. In 2015 breiden we onze activiteiten uit naar Nederland met de overname van NRC Media, gevolgd door Mediagroep Limburg in 2017, met De Limburger als belangrijkste titel. In datzelfde jaar werd Telegraaf Media Groep onderdeel van de groep. In 2020 versterkten we onze positie in Noord-Nederland met de overname van NDC mediagroep, uitgever van onder andere Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant.
Vanaf 2025 bundelen Mediahuis Nederland, Mediahuis Noord en Mediahuis Limburg hun krachten tot één sterk en verenigd Mediahuis. Onze nationale titels, waaronder De Telegraaf, VROUW, Privé, NSMBL en Dumpert, zijn een onmisbaar onderdeel van ons brede medialandschap. Daarnaast vervullen onze regionale merken, zoals De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en onze nieuws- en weekbladen, een cruciale rol in hun regio.
Dankzij deze brede mix van nationale, regionale en lokale journalistiek bereikt Mediahuis dagelijks miljoenen mensen. Wat ons bindt? Duurzame relaties. Met ons publiek, met adverteerders en met de ruim 1.500 medewerkers die zich elke dag inzetten om verhalen te vertellen die ertoe doen.
Samen bouwen we aan een toekomst waarin onafhankelijke journalistiek onveranderd centraal staat.
Raad van bestuur
De raad van bestuur is operationeel verantwoordelijk voor Mediahuis Nederland. Er is een heldere taakverdeling op basis van een “two tier board” die bestaat uit een raad van commissarissen en een raad van bestuur. Het algemene directieteam wordt gevormd door de raad van bestuur, de hoofdredacteuren van de dagbladen en de directeuren van de bedrijfsonderdelen en stafafdelingen van Mediahuis Nederland.
Rien van Beemen, CEO
Rien van Beemen begon zijn loopbaan in de reisbranche, waar hij verschillende commerciële en leidinggevende functies bekleedde. Van 2001 tot 2006 was hij Adjunct Directeur bij Sudtours Reisorganisatie, gevolgd door de rol van Commercieel Directeur bij D-Reizen in 2006-2007.
In 2008 maakte hij de overstap naar de technologiesector en ging hij aan de slag bij RealNetworks, een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf (NASDAQ: RNWK) gespecialiseerd in online entertainment. Hier was hij van 2008 tot 2012 actief als Vice President Europe & Latijns-Amerika , waar hij verantwoordelijk was voor de groei en strategie in deze regio’s.
In 2012 trad Rien van Beemen toe tot Mediahuis NRC als directeur online, waarna hij in 2013 werd benoemd tot CEO. In die periode groeide NRC Media verder uit tot een sterke en digitale nieuwsorganisatie. Sinds augustus 2019 is hij CEO van Mediahuis Nederland, waar hij zich voornamelijk richt op innovatie, digitale transformatie en de verdere groei van het mediabedrijf.
Koos Boot, COO/ directeur regio
Koos Boot startte zijn carrière in de accountancy bij PWC en Ernst & Young, waar hij zijn financiële expertise verder ontwikkelde. In 1999 maakte hij de overstap naar de uitgeefsector en ging hij aan de slag als concerncontroller bij Koninklijke Wegener, een functie die hij tot 2007 vervulde. Vervolgens werd hij bij hetzelfde bedrijf benoemd tot CFO, een rol die hij tot en met 2010 bekleedde.
Na Wegener vervulde Koos diverse financiële topfuncties, waaronder die van CFO bij Koninklijke Joh. Enschedé en interim-CFO bij Roto Smeets Group. Met de overname door Mediahuis trad hij in juni 2017 toe tot Telegraaf Media Groep (TMG) als CFO, waar hij een belangrijke rol speelde in de overgang van TMG naar Mediahuis Nederland.
In december 2020 werd hij benoemd tot CEO van NDC mediagroep (Mediahuis Noord), onderdeel van Mediahuis. In deze rol richtte hij zich op innovatie, digitalisering en het versterken van de regionale journalistiek. Sinds november 2024 is hij COO/Directeur Regio van Mediahuis Nederland, waar hij verantwoordelijk is voor alle regionale en lokale media en de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf.
Barbara Lokhorst, Financieel Directeur
Barbara Lokhorst begon haar carrière in de accountancy en was van 1998 tot en met 2009 werkzaam bij Ernst & Young, waar ze haar expertise verder ontwikkelde. Een deel van deze periode, bijna drie jaar, werkte ze in New York, waar ze internationale ervaring opdeed. Barbara is opgeleid tot registeraccountant en heeft een sterke financiële achtergrond.
In 2010 maakte ze de overstap naar Mediahuis Nederland, waar ze verschillende financiële functies bekleedde en een sleutelrol speelde in de financiële strategie van het bedrijf. Haar expertise en leiderschap leidden tot haar benoeming als financieel directeur per 1 januari 2021. Een jaar later, op 1 januari 2022, trad ze toe tot de Raad van Bestuur van Mediahuis Nederland.
In haar rol als CFO richt Barbara zich op financiële stabiliteit, strategische groei en de verdere ontwikkeling van Mediahuis in een snel veranderend medialandschap.
Statutaire directie
De statutaire directie is verantwoordelijk voor Mediahuis Nederland. Er is een heldere taakverdeling op basis van een zogeheten tweelaags bestuursstructuur die bestaat uit een raad van commissarissen en de statutaire directie.
- Riske Betten – B2C/Product & uitgever De Telegraaf & Magazines
- Armand Castermans – Uitgever & B2C-lead regio Zuid
- Evert van Dijk – Hoofdredacteur Dagblad van het Noorden
- Susan Horstra – Uitgever & B2C-lead regio Noord
- Paul Huybrechts – Directeur Distributie
- Maarten Pennewaard – Hoofdredacteur Leeuwarder Courant
- Henk Pronk – Directeur Operations (drukkerij)
- Bjorn Oostra – Hoofdredacteur De Limburger
- Boaz Shkolnik – Directeur B2B
- Caroline Swanenberg – Directeur HR
- Inge Terpstra – Directeur Legal
- Kamran Ullah – Hoofdredacteur De Telegraaf
- Lesley de Vries – Directeur Communicatie | Facilities | Inkoop & Local IT
- Corine de Vries – Hoofdredacteur Regionale dagbladen – Noordhollands Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad en IJmuider Courant
- Esther Wemmers – Hoofdredacteur De Telegraaf
- Fred Wempe – Uitgever & B2C-lead regio West
Raad van commissarissen
De raad van commissarissen is belast met het toezicht op het gevoerde beleid, de organisatiestructuur en het verlenen van advies aan de directie. De raad van commissarissen bestaat uit de volgende leden:
- Kristiaan De Beukelaer
- Léon Frissen
- Martine Vandezande
- Bernadette Wakkerman
- Frans van Westen (voorzitter)
- Gert Ysebaert (vice-voorzitter)
Organisatiestructuur
Download hier ons organogram.