Maak je boodschap actueel en daarmee je branded content relevanter
In branded content staat niet de commerciële boodschap centraal, maar het verhaal. Het doel van een gesponsord artikel is natuurlijk wel dat het een interactie oplevert tussen merk en consument of dat je er aandacht mee creëert voor een bepaald thema. Soms is dat perfecte moment voor interactie of die aandacht voor jouw topic er al. Dan kun je daar als merk handig op inspelen.
Een goed recent voorbeeld bij MHX is Bergman Clinics, dat medisch specialistische zorg aanbiedt. Voor een branded artikel in De Telegraaf interviewden we een arts over het bevolkingsonderzoek darmkanker en het belang van de vroege opsporing van de ziekte. De keuze voor dit thema was logisch: maart is internationale darmkankermaand.
Twee dagen nadat het artikel in de krant stond, was er in allerlei media aandacht voor de vroege opsporing van darmkanker. Het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) bracht naar buiten dat uit onderzoek bleek dat darmkanker dankzij bevolkingsonderzoek – ingevoerd in 2014 – steeds vaker in een vroeg stadium wordt ontdekt.
Pannenkoekendag en arbeidsmarktkrapte
Hoewel je niet altijd kunt voorspellen hoe een onderwerp wordt opgepikt, is het te verwachten dat je in zo’n maand actueel bent met je branded content. Dat maakt de boodschap van een merk alleen maar geloofwaardiger.
Zo maakten we in het begin van het jaar branded content over de belastingaangifte: de meeste mensen zijn verplicht om aangifte inkomstenbelasting te doen, dus dit is elk jaar een actueel thema. Weer een heel andere actuele inhaker was die van Nutella. Voor dit merk schreven we op Nationale Pannenkoekendag over de heerlijkste pannenkoekenrecepten met – ofcourse – de hazelnootpasta in de hoofdrol.
En wat te denken van het tekort aan officieren van justitie (OvJ)? Redactioneel is aan dit onderwerp al vaker aandacht besteed. Branded content is een goede manier om wat dieper op het nieuws in te gaan. Wij brachten het beroep in opdracht van het Openbaar Ministerie onder de aandacht van de lezer door een persoonlijk interview met een OvJ te delen.
Informeren of inspireren
Het is dus goed om na te denken over de nieuwswaarde van je branded content. Zijn er actuele thema’s waarop je kunt inhaken? Is er een speciale dag, week of maand waarin er sowieso al veel aandacht is voor jouw onderwerp? Of speelt er iets binnen de organisatie dat je in een bredere context – bijvoorbeeld een trend of een ontwikkeling – kunt plaatsen? Zo maak je je commerciële boodschap een stuk geloofwaardiger en kun je de lezer informeren of inspireren met echt relevante content.
Wil jij weten wat Mediahuis met branded content voor jouw merk zou kunnen betekenen? Neem dan contact op via het contactformulier.