Af en toe een dagje thuiswerken leverde voorheen vaak verrassend veel productiviteit op: niet gestoord worden door meetings of die gezellige collega’s met wie je nét wat te lang bleef praten tijdens de lunch of bij de koffieautomaat. Dat, plus de reistijd die je won, maakte dat je makkelijk in één dag gedaan kreeg waar je normaal anderhalve dag voor nodig had.

Maar nu we gedwongen elke dag thuiswerken, blijkt het lastig die productiviteit in stand te houden. Zeker met kinderen thuis, maar zelfs zonder kinderen is het concept van thuiswerken anders dan voorheen. Want ineens zijn er doorlopend video calls, blijkt het soms lastig zaken af te stemmen met collega’s (want iedereen zit thuis en werkt op andere tijden) en dan is er nog het doorlopende corona-nieuws dat ons er dagelijks aan herinnert in wat voor onwerkelijke tijd we leven. Dat kan soms verlammend werken – en nee, dat is niks om je voor te schamen. 

Om je op weg te helpen je dag zo efficiënt mogelijk in te delen zodat je weer dat ouderwetse productieve ‘thuiswerkgevoel’ krijgt, zetten wij vijf ‘Gouden regels van het nieuwe thuiswerken’ voor je op een rij. 

Eat that Frog

Een klassieker, dit boek van Brian Tracy. De kikker in de titel is een metafoor voor alles waar je tegenaan zit te hikken. Simpel gesteld: stel geen taken uit die je nu kunt doen. Bedenk elke ochtend wat je lastigste taak van de dag is. Waar zie je het meest tegenop? Begin dan daarmee. Niet alleen omdat uitstelgedrag een vervelende (en voor velen herkenbare!) eigenschap is. Want dat weten we allemaal. Maar omdat zo’n klusje afvinken een enorm shot endorfine geeft. Je voelt je opgelucht als je een lastige taak hebt afgerond – en dat al op de vroege ochtend. Je zult zien dat alle andere taken sneller gaan, je humeur krijgt een boost, je zelfvertrouwen ook en daardoor kun je veel meer aan op een dag. 

Stop op tijd

De grootste valkuil van thuiswerken is gek genoeg niet dat je gaat lummelen, maar dat je maar door blijft werken. Nu sommige collega’s vanwege kinderen in de vroege ochtend werken en andere juist pas ’s avonds, rekken de werktijden op. Ook wie al ’s morgens vroeg begint, is geneigd om in te stemmen met een paar telefoontjes in de avonduren als dit je collega beter uitkomt. Want tja, je hebt toch geen plannen in de avond… Maar dat is geen goed idee. Probeer je werktijden goed af te bakenen. Plan een begin- en een eindtijd in, ook als dit per dag verschilt. Deel je werkdag op in blokken van 2 uur en neem daarna steeds even 10 minuten pauze. Even de benen strekken, uit het raam staren of je social media afstruinen. Dat houdt de geest scherp. 

Communiceer efficiënt

Mail, telefoon, WhatsApp, Slack, Zoom, Google Hangouts… de mogelijkheden om met elkaar in contact te blijven zijn eindeloos. Wat begon als een luxe, kan nu tegen ons gaan werken. We zien soms door de bomen het bos niet meer. Geconcentreerd werken is lastig als je steeds via allerlei kanalen berichten ontvangt. Belangrijk is om voor jezelf te bedenken wat voor jou prettig werkt. Bijvoorbeeld: check op vaste tijden 2 keer per dag je e-mail en andere berichten en houd je telefoon bij de hand voor ‘spoedjes.’ Plan maximaal 3 video calls per dag. (Dit is een voorbeeld, bedenk wat jij zelf prettig vindt, wat haalbaar is en wat bij je functie past). Communiceer dit vervolgens goed met je team! Zorg dat iedereen van elkaar op de hoogte is hoe hij of zij bereikbaar is (en wanneer). Zo haalt iedereen het meeste uit de tijd. 

Zorg voor jezelf

En dan bedoelen we ‘de basics’: eet drie gezonde maaltijden per dag, beweeg, ontspan regelmatig en let op je houding. Open deuren misschien, maar hier routine in vinden, blijkt in deze tijd lastiger vol te houden dan je denkt. Willen we dit thuiswerken nog een tijdje volhouden, dan zijn deze ‘regels’ essentieel. Zorg dus dat je genoeg boodschappen in huis hebt om de dag door te komen. Plan ’s morgens of ’s avonds een vast moment in dat je beweegt. Of dat nu een kort wandelingetje is, een rondje hardlopen, yoga via een lesje op YouTube of wat krachtoefeningen: beweging zorgt ervoor dat je bloed gaat stromen en je hersenen optimaal functioneren. Ontspannen is minstens zo belangrijk, dus plan ook die momenten bewust in. Als jij ontspant door een half uurtje je Instagram feed af te scrollen, of gewoon even doelloos op de bank te liggen: prima, voel je daar dan niet schuldig over. Tot slot is het van belang om op je werkhouding te letten. Weersta de verleiding in bed of hangend op de bank te werken, maar zorg voor een goede opgeruimde werkplek met een standaard voor je laptop en een muis (als je dit fijn vindt) en een goede (bureau)stoel. 

Baken je werkplek af

Privé en werk lopen door elkaar heen. Dat is in deze tijden niet te vermijden en hoeft ook niet erg te zijn. Maar soms kun je een overweldigd gevoel krijgen als het werk zich opstapelt, de kinderen ook aandacht vragen en je niet weet waar je moet beginnen. Maak daarom elke dag een planning van werktaken die je moet afronden en breek deze op in ‘hapklare’ taken die haalbaar zijn. Dat helpt je te focussen. Heb je kinderen om je heen waardoor je het lastig vindt je te concentreren? Het helpt om een koptelefoon op te zetten. Niet alleen omdat je muziek kunt afspelen en je je zo even kunt afzonderen, maar ook omdat je met je kinderen een hele simpele afspraak kunt maken: als jij je koptelefoon op hebt, betekent het dat je aan het werk bent en ze je even niet kunnen storen. Simpel, maar doeltreffend.