Zoeken:

De onmisbare stem van branded content

Wie een gesponsord artikel – zogeheten branded content – onder ogen krijgt, heeft daar veelal niet om gevraagd. Eerlijk is eerlijk; vrijwel niemand koopt een krant, leest een website of kijkt tv voor een gesponsord onderdeel. Dat wil niet zeggen dat het niet goed of leuk kan zijn. Denk aan memorabele commercials als ‘Goeiemoggel’ of – voor de nóg ouderen onder ons – ‘Even Apeldoorn bellen’ en ‘Petje Pitamientje’. Of de briljante inhakers in kranten van Albert Heijn, Heineken en HEMA.

Wij bij Mediahuis zijn van mening dat gesponsorde artikelen wel degelijk een meerwaarde kunnen zijn voor de lezers. Daarom pakken wij het serieus aan met alleen maar ervaren branded content regisseurs die een journalistieke achtergrond hebben. Een artikel moet goed en interessant zijn, gesponsord of niet.

En dat branded content een toegevoegde waarde heeft – voor lezers en adverteerders – bewijzen de verkiezingen onomstotelijk. De afgelopen weken kregen alle politieke partijen in de media ruimschoots de gelegenheid hun zegje te doen. In feite niets anders dan branded content. In de race om stemmen pakte iedere politicus die de kans kreeg het moment of fame. Het verkondigen van de boodschap, het overbrengen van het verhaal van de partij was immers van cruciaal belang.

Datzelfde geldt voor onze adverteerders. Soms is een advertentie alleen niet genoeg. Er zit vaak een mooi verhaal achter een bedrijf. Moois waar de consument geen weet van heeft als er slechts een plaatje met aanbieding wordt getoond. Die verhalen vertellen wij op de branded contentafdeling bij Mediahuis graag. Op een geloofwaardige en positieve manier.

Als journalist op nieuwsredacties kreeg ik wekelijks tientallen persberichten in mijn mailbox. Laten we het niet overdrijven: 99% belandde linea recta in de digitale prullenbak. En dat terwijl er best veel energie en tijd is gestoken in het maken van zo’n reclamemail. Waarom zou je al die moeite doen voor niets? Waarom ga je met hagel vermomd als persbericht schieten terwijl je heel eenvoudig je beoogde doelgroep kunt raken met branded content?

Politici kregen de afgelopen weken gratis de aandacht om de burgers te informeren. De media werden benut als ideale spreekbuis richting potentiële stemmers. De gretigheid waarmee daarvan gebruik werd gemaakt, toont aan dat branded content een onmisbare manier van adverteren is geworden. Want ook daarmee kun je de media inzetten als doorgeefluik van je complete verhaal. Die gratis vlieger gaat voor veel ondernemingen natuurlijk niet op, maar je kunt bij Mediahuis wel datzelfde podium als die politici claimen. In samenwerking met professionele branded content regisseurs kun je als adverteerder vertellen wat jij wil. Op een eerlijke manier!

Of dat de afgelopen weken ook is gebeurd, dat zullen de kiezers vanzelf wel merken.