Op z'n Dumpert’s: wat moet je doen bij een NL Alert?
Op z'n Dumpert’s: wat moet je doen bij een NL Alert?
NL-Alert waarschuwt en informeert je over noodsituaties op je mobiele telefoon. In een NL-Alert staat wat er aan de hand is, wat je moet doen en waar je meer informatie kunt vinden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid vroeg ons om jonge mannen te informeren over NL-Alert zodat zij weten wat de melding betekent en welk protocol zij moeten volgen. Hoe wij dit gedaan hebben? Dat lees je in de deze case.
De doelgroep
Jonge mannen zijn moeilijk te bereiken, laat staan dat ze open staan voor je boodschap en deze positief waarderen. Als je jonge mannen om je heen hebt, weet je dat het moeilijk kan zijn om ze enthousiast te krijgen. Helemaal over iets waar hun interesse niet ligt. Zoals NL-Alert. Al een aantal jaar voert ministerie Justitie en Veiligheid campagne om NL-Alert onder de aandacht te brengen. De effectmetingen laten zien dat bereik in de doelgroep ‘jonge mannen’ moeilijker te realiseren is ten op zichtte van de volledige doelgroep. Om te zorgen dat juist zij deze campagne niet om NL-Alert heen konden, of zelfs wilden, zijn we in deze campagne hun taal gaan spreken.
Dumpert
Dumpert is het Nederlandse jonge-mannen-medium bij uitstek (selectiviteitsindex 278,5) en met 2.5 miljoen volgers op Instagram hebben ze een gigantisch bereik (68% man). Het gaat bij Dumpert om lachen, shareable video content waarin dingen fout gaan, onverwachts nét goed gaan of waar gekke twists inzitten. Die verwachtingen moesten worden ingelost met een gesponsorde IG Reel en plaatsing van deze Reel op IG Stories.
Lees meer over DumpertEen passende boodschap
Om op de behoefte van de volger in te spelen en ook de boodschap van NL-Alert duidelijk te maken, is onze IG Reel een mix geworden van video’s. We zien Dumpert’s Sylvana die vertelt waarom NL-Alert zo belangrijk is, afgewisseld met grappige videofragmenten. We kozen bewust voor fragmenten die ‘klassiekers van het platform’ genoemd kunnen worden. Zo wisten we zeker dat de volgers er om konden lachen.
De resultaten
Met bijna 1.000.000 organische impressies op de Reels en IG Stories samen hebben we de KPI op bereik ruimschoots gehaald. Met een engagement ratio van 3% werd de Reel voor gesponsorde content ook waanzinnig goed gewaardeerd.