Laat je niet hacken, blijf je updates checken
Laat je niet hacken, blijf je updates checken
Inmiddels zijn in negen van de tien huishoudens gemiddeld vier slimme apparaten aanwezig. Producten die met het internet zijn verbonden, maken het leven makkelijker. Maar deze slimme deurbellen, tv’s, thermostaten, routers en wasmachines zijn qua digitale veiligheid vaak nog kwetsbaar en zo een ingang voor internetcriminelen. Software-updates houden deze apparaten én hun data veilig. Slimme apparaten maken ons leven makkelijker én kwetsbaarder! Via één slim apparaat kunnen hackers al bij je binnenkomen. Deze boodschap moest gevat worden in de campagne ‘Doe je updates’ in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de bureaus HvdM en Initiative.
Bekijk de websiteDe opdracht en de doelgroep
Vertel jongeren die in het bezit zijn van één of meerdere slimme apparaten over de risico’s van slimme apparaten, geef ruchtbaarheid aan het belang van het updaten en leg uit hoe je dit doet. Voor deze branded content campagne hebben wij ons gericht op alle Nederlanders tussen de 18 en 25 jaar oud, die in het bezit zijn van één of meerdere slimme apparaten. Zij werden via de campagne geïnformeerd over de risico’s. Daarnaast kregen zij een uitleg over hoe zij hun apparaten eenvoudig kunnen updaten.
Opbouw campagne
De campagne ‘Doe je updates’ werd uitgewerkt in samenwerking met het Nederlandse jongeren platform Dumpert. In een typische Dumpert Instagram story, met grappige video’s, zorgden wij voor awareness voor het onderwerp.
Het succes van Dumpert
Met Dumpert volgden we een werkdag van een ethisch hacker die de jonge doelgroep liet zien hoe gemakkelijk het is om via een slim apparaat toegang te krijgen tot alle andere apparaten die verbonden zijn met het internet. Met deze bijzondere editie van 'Dumpert Filmt Je Werkplek' werd het onderwerp van de campagne verder geduid. In combinatie met diverse social posts heeft Dumpert de campagneboodschap sterk over kunnen brengen.
Bekijk de aflevering op DumpertDe resultaten
Met deze campagne hebben we een bereik van 1,5 miljoen views gerealiseerd binnen de jongeren doelgroep: een overscore van maar liefst 70%. Daarnaast was de doelgroep zeer positief in de comments en was er een hoge engagement. We kunnen concluderen dat deze campagne geslaagd is!
Door een goede samenwerking en afstemming met het team wist Dumpert de juiste snaar te raken. Het resultaat? Een aansprekende video met uitleg waarom het updaten van je apparaten zo belangrijk is. Zo vergroten we de impact van de ‘Doe je updates’-campagne bij jongeren.