Hey, het is oké.
'Hey, het is oké': Een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
De campagne 'Hey, het is oké' is een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Doel van de campagne is om het stigma op psychische aandoeningen weg te nemen en de drempel om erover te praten te verlagen voor zowel mensen met een psychische aandoening als de mensen in hun omgeving. Dit doet de campagne door informatie te geven over bekende en minder bekende vooroordelen, ervaringsverhalen te delen van mensen die psychische aandoeningen bespreekbaar maken en concrete tips en voorbeeldvragen te geven om zelf het gesprek aan te gaan.
Belang van de campagne
De drempel om te praten over psychische aandoeningen is best groot. Mensen ervaren dit als privé: iets waar je misschien niet zomaar over begint. Men verwacht ook niet altijd dat de ander het fijn vindt om over de aandoening te praten. Het initiatief wordt daarmee vaak gelegd bij degene meteen psychische aandoening, ook omdat men verwacht dat iemand het zelf wel aangeeft als hij/zij erover wil praten. Men heeft ook het idee dat je door erover te praten een persoonlijke band met iemand aangaat. Bijna een derde voelt verantwoordelijkheid om dan ook te helpen. Deze overwegingen, in combinatie met het gegeven dat slechts een kleine groep weet wat mensen met een psychische aandoening eigenlijk graag zelf zouden willen, maakt dat het onderwerp wellicht moeilijk bespreekbaar is en daarom vermeden wordt.
Bezoek de websiteDrie doelgroepen, drie verhalen
Ter ondersteuning van deze belangrijke campagne heeft Mediahuis drie ervaringsverhalen in beeld gebracht. In deze verhalen staat niet zozeer de aandoening zelf, maar juist het bespreekbaar maken ervan centraal en welke drempels er ervaren worden om er als omstander over te beginnen. Natuurlijk is er ook ruimte voor hoe degene met de psychische aandoening gebaat is bij een luisterend oor. Bekijk via onderstaande link het verhaal van vriendinnen Tember en Nina.
Interview Nina en Tember in VROUW MagazineEen combinatie van video, online en print
Er is bij deze campagne gekozen voor een combinatie van video, online artikelen en een print artikel. De verhalen zijn toegespitst op de volgende doelgroepen: Parenting (o.a. Famme, J/M ouders, Mamaenzo), vrouwen (VROUW, vrouwenchannel) en mannen (Telesport, Sportchannel). Bekijk via de link het interview met FC Utrecht-captain Willem Janssen.
Interview Willem JanssenMediahuis heeft prachtige, open verhalen gemaakt die heel goed laten zien én voelen waarom het zo moeilijk is om over psychische aandoeningen te praten. Maar o zo belangrijk.