Mediagroep Mediahuis heeft plannen aangekondigd voor de overname van DGN Groep (DGN). De succesvolle online platformen van dit bedrijf, waaronder ZorgKiezer, EnergieKiezer en DeGoedkoopsteNotaris bieden consumenten onafhankelijk advies bij het vergelijken van zorg en zorgverzekeringen, energieleveranciers en notarissen.
Met deze strategische stap verstevigt Mediahuis haar positie in de online vergelijkingsmarkt en benadrukt ze haar missie om consumenten te ondersteunen bij het maken van weloverwogen financiële keuzes.
Als toonaangevende speler in de Nederlandse vergelijkingsmarkt, met meer dan 25 jaar ervaring, helpt DGN jaarlijks ruim vier miljoen consumenten bij het vergelijken en maken van de beste financiële keuzes. Het bedrijf heeft een solide reputatie opgebouwd op het gebied van deskundig en betrouwbaar advies via de succesvolle platformen:
- ZorgKiezer: helpt consumenten om een passende zorgverzekering te kiezen tegen de meest voordelige voorwaarden.
- DeGoedkoopsteNotaris: ondersteunt consumenten bij het vergelijken en vinden van de voordeligste notaris in hun regio.
- EnergieKiezer: adviseert gebruikers onafhankelijk bij het kiezen van een energieleverancier die het beste aansluit op hun wensen en behoeften, en binnenkort ook bij de aanschaf van warmtepompen en thuisbatterijen.
Gestart in het dot.com-tijdperk, boven een studentendiscotheek in Utrecht, heeft DGN 25 jaar later een team van 35 medewerkers en houdt het kantoor aan de Herengracht in Amsterdam. De platformen groeiden uit tot de belangrijkste vergelijkingssites op het gebied van financiële producten en diensten, waarbij afgelopen jaar zo’n 20 procent van de nieuwe zorgverzekeringen in Nederland via ZorgKiezer werd afgesloten. Met deze geplande overname breekt voor DGN een nieuwe groeifase aan, wat gunstig is voor zowel consumenten als business partners.
Peter Ruys, oprichter van DGN: “Met trots kijk ik terug op de afgelopen vijfentwintig jaar, waarin ik samen met een fantastisch team DGN Groep heb mogen uitbouwen tot een toonaangevende speler in de vergelijkingsmarkt. Wat ooit begon als een kort avontuur – letterlijk tussen de pizzadozen – brengt ons 25 jaar later met een dedicated team aan de Herengracht in Amsterdam. Het bedrijf en het team zijn klaar voor de volgende fase van groei, en ik ben ervan overtuigd dat we die succesvol zullen doormaken onder de sterke vleugels van Mediahuis.”
Strategische groei voor Mediahuis
Voor Mediahuis markeert deze geplande overname een belangrijke mijlpaal. De groep vergroot hiermee haar aanwezigheid in de vergelijkingsmarkt, na de eerdere succesvolle acquisitie van het Ierse Switcher.ie, een toonaangevend platform voor prijsvergelijkingen op het gebied van energie, breedband, leningen en hypotheken.
Xavier van Leeuwe, CEO van Mediahuis Marketplaces: “De mensen en merken van DGN zijn ronduit indrukwekkend. Deze geplande overname zien wij niet alleen als een belangrijke en veelbelovende eerste stap in de Nederlandse vergelijkingsmarkt, maar ook als een unieke kans om samen te groeien. Dit biedt ons de mogelijkheid onze dienstverlening verder uit te breiden en de klanten en partners van DGN nog beter te ondersteunen.”
Goedkeuring AFM
De overname zal plaatsvinden onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Financiële Markten. Na goedkeuring blijven de platforms opereren met dezelfde focus op deskundigheid en betrouwbaarheid die consumenten en businesspartners gewend zijn. Peter Ruys, oprichter van DGN, blijft als adviseur verbonden aan Mediahuis.
Voor meer informatie, contacteer:
DGN Groep: Peter Ruys | Directeur-Oprichter | [email protected] | +31 6 5355 5857
Mediahuis groep: An Steylemans | Head of Mediahuis Group Communications [email protected] | +32 473 55 71 48
Over DGN Groep
DGN Groep werd opgericht in 2000 met als doel consumenten te helpen bij het kiezen van de beste financiële producten en diensten. De groep lanceerde met DeGoedkoopsteNotaris een van de eerste vergelijkingssites in Nederland. In de jaren die volgden breidde de groep haar portfolio uit met platformen die consumenten hielpen om zorg, energie, banken, hypotheken, verzekeringen en advocaten, tandartsen en ziekenhuizen te vergelijken op prijs en kwaliteit. In 2005 lanceerde DGN ZorgKiezer, de eerste onafhankelijke zorgvergelijker, in reactie op de aangekondigde invoering van het nieuwe zorgstelsel. ZorgKiezer speelde een belangrijke rol in de overgang van het ziekenfonds en droeg ook bij aan de transparantie van ziekenhuiskwaliteit en tarieven. In 2023 werd EnergieKiezer geïntroduceerd, als antwoord op de energiecrisis, toen er voor consumenten veel onduidelijkheid en onzekerheid was over de hoogte van de energie- en gasprijzen.
Over Mediahuis
Mediahuis is een van de leidende mediagroepen in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en de Duitse regio Noordrijn-Westfalen. Als uitgever gelooft Mediahuis onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert Mediahuis permanent in haar sterke merken, zowel op papier als digitaal. Met zo’n 4.500 medewerkers realiseert Mediahuis een jaarlijkse omzet van meer dan 1,2 miljard euro. Sinds haar oprichting in 2013 heeft Mediahuis een sterk gediversifieerd portfolio van nieuwsmedia en digitale merken opgebouwd. De nationale en regionale nieuwstitels van Mediahuis voorzien dagelijks 10 miljoen lezers van nieuws, zowel online als via de gedrukte krant. Naast deze nieuwsmerken exploiteert Mediahuis ook een aantal belangrijke digitale marktplaatsen in België, Nederland, Luxemburg en Ierland, voornamelijk in het domein van de vastgoedmarkt, de arbeidsmarkt, de automarkt en de markt van de prijsvergelijking.