Donderdagavond werden de winnaars van de 2025 INMA Global Media Awards bekend gemaakt. Evert van Dijk, directeur journalistiek van Mediahuis Nederland regio Noord, nam in New York de prijs in ontvangst uit handen van Mediahuis CEO en president van INMA, Gert Ysebaert. De lezersactie Help Oekraïne Nu! won de eerste prijs in de categorie ‘Best Public Relations or Community Service Campaign’. De actie, van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, en Friesch Dagblad, zamelt geld in om de inwoners van Oekraïne te helpen. In drie jaar bracht de actie ruim 1,7 miljoen euro op.
“Deze prijs is een mooie erkenning voor ons werk. Ik hoop van harte dat andere nieuwsmedia geïnspireerd raken om ook in actie te komen. Als journalisten zijn we onafhankelijk, maar dat betekent niet dat we op onze handen moeten blijven zitten als mensen onze hulp nodig hebben”, aldus Evert van Dijk.
Mediahuis viel in de categorie ‘Best Idea to Grow Advertising Sales’ zelfs twee keer in de prijzen. Mediahuis Ireland mocht in deze categorie (nationale merken) de tweede prijs in ontvangst nemen voor ‘Reclick’, een nieuwe manier om retargeting met first-party data mogelijk te maken in de post-cookie wereld. Mediahuis Nederland regio Noord werd tweede in dezelfde categorie (regionale merken) met ‘Uitgelicht‘, de visuele, beeldvullende voorpagina van de apps. De advertenties die daarin geplaatst worden, leveren driemaal zoveel inkomsten op als reguliere advertenties.
Een aantal andere Mediahuis-inzendingen viel net buiten de prijzen, maar mogen wel een ‘honourable mention’ op hun naam schrijven.
- Mediahuis Nederland regio Noord, Best Idea to Encourage Reader Engagement. De digitale variant van Denker, een klassieke papieren kerstpuzzel, laat met 139% meer actieve gebruikers zien hoe printtradities digitale groei en betrokkenheid kunnen versterken.
- Mediahuis Ireland, Best New Audio/Voice Product or Feature. De Irish Independent lanceerde de succesvolle sportpodcast ‘Indo Sport’ en bereikt daarmee een nieuwe, jongere doelgroep.
- Mediahuis Nederland regio West, Best Product Iteration. De ‘Being Ikea and Beating the Kitchen Memo Effect’-campagne focust op een mobile-first ervaring om lezersbetrokkenheid en abonnementsconversies te verbeteren met groot succes tot gevolg.
- Mediahuis Nederland, Best Product Iteration. De ‘Breaking Barriers’ campagne toont aan hoe een nieuwe betaalmuur zorgt voor meer abonnees, meer advertentie-inkomsten én meer journalistieke impact.
De INMA Global Media Awards zijn prestigieuze internationale prijzen die sinds 1937 worden uitgereikt door de International News Media Association (INMA). Tijdens de prijsuitreiking op donderdag 22 mei in de Edison Ballroom in New York werden de winnaars bekendgemaakt in 20 categorieën, verdeeld over nationale en regionale segmenten. Deze categorieën zijn gericht op het belichten van innovatie en best practices binnen nieuwsmerken, met aandacht voor het optimaal inzetten van mediamogelijkheden, abonnementen, productontwikkeling, reclame en commercie, kunstmatige intelligentie en vernieuwing in de redactie. In 2025 ontving de competitie 839 inzendingen van 286 toonaangevende nieuwsmerken uit 49 landen.