Zoeken:

Mediahuis duurzaamheidsdoelstellingen gevalideerd door SBTi

  • Mediahuis heeft door SBTi goedgekeurde wetenschappelijk onderbouwde emissiereductiedoelstellingen voor de korte en lange termijn.
  • Het SBTi heeft het wetenschappelijk onderbouwde doel van Mediahuis om tegen 2050 haar netto-uitstoot tot nul te herleiden, geverifieerd.

Met trots kondigt Mediahuis aan dat haar duurzaamheidsdoelen officieel zijn gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi). Deze mijlpaal bevestigt de toewijding en ambitie van het bedrijf om de uitstoot van broeikasgassen (BKG) te verminderen en bij te dragen aan de wereldwijde inspanningen om de klimaatverandering aan te pakken.

Europese mediagroep Mediahuis wil de impact van haar activiteiten op het klimaat minimaliseren en committeerde zich eerder aan het stellen van wetenschappelijk onderbouwde doelen via het SBTi om haar BKG-emissies te verminderen. Alle door Mediahuis gestelde doelen zijn beoordeeld aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve criteria van de SBTi, samen met de Criteria Assessment Indicators. De SBTi heeft nu de kortetermijn- en langetermijndoelen van Mediahuis voor emissiereductie goedgekeurd.

Een overzicht van de gevalideerde doelstellingen van Mediahuis:

Kortetermijndoelen (2030):

  • Mediahuis verbindt zich ertoe de absolute scope 1- en 2-BKG-uitstoot met 49,8% te verminderen tegen 2030, vergeleken met het referentiejaar 2019.
  • Mediahuis verbindt zich ertoe de absolute scope 3-BKG-uitstoot met 27,5% te verminderen binnen dezelfde tijdspanne.
  • Mediahuis verbindt zich ertoe dat 66% van haar leveranciers, op basis van upstream transport- en distributie-emissies, tegen 2028 wetenschappelijk onderbouwde doelen zal hebben.

Langetermijndoelen (2050):

  • Mediahuis verbindt zich ertoe de scope 1- en 2-uitstoot met 90% te verminderen tegen 2050, vergeleken met het referentiejaar 2019.
  • Mediahuis verbindt zich ertoe de scope 3-uitstoot met 90% te verminderen tegen 2050, vergeleken met het referentiejaar 2019.

Algemeen netto-zero doel (2050):

  • Mediahuis verbindt zich ertoe de netto-uitstoot van broeikasgassen in haar gehele waardeketen tegen 2050 tot nul te reduceren.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: “Mediahuis informeert niet alleen over de samenleving, maar maakt er als bedrijf ook deel van uit. In deze rol wil Mediahuis een positieve bijdrage leveren en haar verantwoordelijkheid nemen. Het definiëren van wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen maakt de inspanningen die we moeten leveren heel concreet en stelt ons in staat om onze voortgang op een transparante manier te communiceren naar onze stakeholders. De validatie van onze duurzaamheidsdoelen door het SBTi onderstreept dat we op de juiste weg zijn naar een klimaatvriendelijkere toekomst.”

Caroline Swanenberg, Hoofd Duurzaamheid Mediahuis groep: “Als onderdeel van een transparant en verantwoord duurzaamheidsbeleid werkt Mediahuis al jaren aan het minimaliseren van haar impact op het klimaat. Simpel gezegd doen we er alles aan om zo veel mogelijk bij te dragen aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Dit pad is echter niet gemakkelijk. Het bereiken van deze mijlpaal is dan ook een mooie bevestiging voor iedereen binnen het bedrijf; samen maken we onze doelen waar. De validatie door het SBTi geeft ons het vertrouwen dat we onze korte- en langetermijnklimaatdoelen zullen behalen.”

De Groene Transitie van Mediahuis

De digitale transformatie zorgt ervoor dat het aandeel van gedrukte kranten jaar na jaar afneemt. Desondanks liggen voor Mediahuis de grote groene uitdagingen op het gebied van drukken, distributie en de keuze van papier en inkt. Samen vormen deze drie factoren het overgrote deel van de totale CO2-uitstoot van het bedrijf, inclusief het gas- en elektriciteitsverbruik voor het verwarmen van gebouwen, e-commerce en de uitstoot van distributie.

Momenteel opereert Mediahuis zo efficiënt en duurzaam mogelijk door haar titels zo slim mogelijk onder te brengen bij haar eigen drukkerijen, bezorgroutes te optimaliseren en duurzame keuzes te maken bij de inkoop van papier en inkt. Het bedrijf investeert in zonnepanelen en warmtepompen en schakelt steeds meer over op groene stroom. Daarnaast streeft Mediahuis ernaar in de toekomst volledig over te schakelen op elektrische bestelwagens voor de distributie van haar kranten. In Nederland maakt 30% van het bezorgpersoneel al gebruik van e-bikes.


Mediahuis IMPACT-duurzaamheidsbeleid 

Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke, relevante media die een positieve bijdrage leveren aan mens en maatschappij. In lijn met onze missie is het Mediahuis IMPACT-duurzaamheidsbeleid gebaseerd op drie pijlers: journalistiek die ertoe doet, ruimte voor talent en de groene transitie. Meer informatie is te vinden in het Mediahuis IMPACT Jaarverslag 2023.

Over het Science Based Targets Initiative

Het Science Based Targets Initiative (SBTi) is een organisatie voor klimaatmaatregelen die wereldwijd bedrijven en financiële instellingen in staat stelt hun bijdrage te leveren aan het bestrijden van de klimaatcrisis. We ontwikkelen standaarden, tools en richtlijnen waarmee bedrijven doelen voor de reductie van broeikasgasemissies kunnen stellen, in lijn met wat nodig is om de opwarming van de aarde onder catastrofale niveaus te houden en tegen 2050 netto nul te bereiken.

Het SBTi is opgericht als een liefdadigheidsorganisatie met een dochteronderneming die onze diensten voor het valideren van doelstellingen zal aanbieden. Onze partners zijn CDP, United Nations Global Compact, We Mean Business Coalition, World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WWF).

www.sciencebasedtargets.org
@sciencetargets