Leeuwarden, 2 oktober 2023 – Het Friesch Dagblad verlegt de koers. De redactie gaat zich volledig richten op zogeheten signatuurverhalen. Dat zijn verhalen die onderscheidend zijn voor het karakter en de grondslag van de krant. Een vernieuwde app bundelt die verhalen en toont de digitale versie van de krant. Het snelle nieuws laat de redactie aan zich voorbij gaan.
Het Friesch Dagblad bestaat dit jaar 120 jaar. De afgelopen jaren daalde het aantal abonnees. In combinatie met stijgende kosten voor drukken en distributie en toenemende loonkosten is verlegging van de koers noodzakelijk. De redactie wordt kleiner, daalt van 27 naar 11 fte, maar kan zich volledig concentreren op eigen, onderscheidende verhalen. Voor het overige regionale, nationale en internationale nieuws maakt de redactie gebruik van kopij die binnen Mediahuis groep beschikbaar is.
Hoofdredacteur Ria Kraa: ‘’Bij deze ontwikkeling staat voorop dat de lezers hun krant blijven herkennen als hun krant: een regionale insteek, veel aandacht voor levensbeschouwing en kerkelijke ontwikkelingen, een evenwichtige selectie van relevant nieuws en andere verhalen, een rustige toon en de vele vaste bijdragen van eigen columnisten en recensenten”.
Het Friesch Dagblad is in 1903 opgericht door de Vereniging Friesch Dagblad, die met bestuur, een commissie van redactie en enkele honderden leden de krant vanaf de zijlijn ondersteunt. In 2013 bracht de vereniging de exploitatie van de krant onder bij NDC mediagroep, sinds eind 2020 onderdeel van Mediahuis en inmiddels hernoemd tot Mediahuis Noord.
Over het Friesch Dagblad en Mediahuis Noord
Het Friesch Dagblad wordt uitgegeven door Mediahuis Noord. Mediahuis Noord is ook uitgever van de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden. We brengen meer dan 35 nieuws- en weekbladen uit. Daarnaast zijn Mensenlinq, Familieberichten en MediaplusNoord onderdeel van Mediahuis Noord.
We beheren ruim 50 digitale, regionale en landelijke kanalen. We geloven onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke, relevante media, die een positieve bijdrage leveren aan mens en maatschappij. We staan midden in de noordelijke samenleving. Gebruikers, lezers en adverteerders staan centraal, we spelen in op hun behoeften. We zijn een lerende en wendbare organisatie.
Mediahuis Noord maakt deel uit van de Mediahuis groep. Het aanbod voor onze adverteerders omvat sterke merken als De Telegraaf, NRC, De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad en Leidsch Dagblad.