Forse uitbreiding aantal titels in NMO Online
Online bereiksonderzoek van NMO vormt dé nieuwe marktstandaard
Vandaag lanceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede fase van NMO Online. Met deze belangrijke uitbreiding biedt NMO nu een nog vollediger en representatiever beeld van het online mediagebruik in Nederland. Daarmee wordt NMO Online dé standaard voor de planning van online media in Nederland.
Met NMO Online, uitgevoerd door Kantar Media, krijgen mediabureaus, adverteerders en publishers toegang tot diepgaande inzichten in bereik, profielen en prestaties van websites en apps. De toevoeging van nieuwe partijen aan het bereiksonderzoek, gecombineerd met een verbeterd algoritme voor de koppeling van censusdata en paneldata, zorgt voor meer cijfers en rijkere analyses. Nieuwe titels in NMO Online omvatten retailmedia, internationale partijen (‘globals’), en een breed scala aan nieuwe digitale publishers, wat zorgt voor een nog representatiever beeld van het online mediagebruik.
‘NMO Online stelt mediabureaus en adverteerders in staat om online media nog beter in te zetten in een campagneplan’, zegt Patricia Sonius, directeur onderzoek van NMO. ‘Door de breedte van de data en de representativiteit is dit onderzoek hét fundament voor impactvolle digitale strategieën.’ De uitbreiding van NMO Online wordt breed ondersteund door de branche, wat de waarde en betrouwbaarheid van het onderzoek onderstreept. ‘Met deze uitbreiding zetten we een grote stap richting volledige transparantie in de complete online markt’, aldus Joris van Lierop, directeur VINEX. Volgens hem ‘biedt NMO Online een breed gedragen, onafhankelijke standaard waar de hele sector op kan bouwen, van publishers tot planners.’
NMO Online wordt ondersteund door de volledige markt en is de enige dataset die zowel door publishers als mediabureaus én adverteerders wordt erkend als norm. NMO Online vormt bovendien een belangrijke bron voor NMO Crossmedia, waarmee NMO toewerkt naar één uniforme standaard voor cross-mediaal bereik in Nederland.
De lancering van deze volgende fase van NMO Online wordt gemarkeerd met een speciale bijeenkomst bij Kantar Media in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst onthullen exploitanten, bureaus en adverteerders gezamenlijk het nieuwe keurmerk voor digitaal bereik. In de periode na de lancering volgen webinars, masterclasses en publicaties van toplijsten en cases om gebruikers verder wegwijs te maken in de nieuwe mogelijkheden. Dat NMO Online de nieuwe standaard is en breed gedragen wordt, is terug te zien in de speciale NMO-campagne ‘NMO Online. Onze Standaard’. In de campagne zijn gezichtsbepalende personen vanuit de gehele markt te zien, die met hun medewerking het gezamenlijke belang van NMO en NMO Online onderstrepen.
Ook Mediahuis Nederland maakt deel uit van deze nieuwe standaard. De titels van Mediahuis zijn integraal opgenomen in het NMO Online bereiksonderzoek, waarmee het bedrijf zich schaart onder de publishers die bijdragen aan de verdere professionalisering van online mediaplanning in Nederland.
Over NMO
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) biedt inzicht in wat Nederland via alle media, platforms en devices leest, luistert en kijkt. NMO levert de datasets en de marktstandaarden die door hele mediabranche worden gebruikt. NMO doet dit aan de hand van vernieuwende onderzoeken die samen onderdeel zijn van een ‘bereiksonderzoek-architectuur’ die gericht is op de ontwikkeling van crossmedia datasets. NMO is geïnitieerd en wordt gefinancierd door commerciële en publieke mediaorganisaties, mediabureaus en adverteerders en staat open voor nieuwe partijen in de markt. De ‘Joint Industry Committee’ structuur van NMO maakt dat alle stakeholders bijdragen aan het succes van NMO. Samen creëren we betere inzichten in mediabereik van Nederland en stimuleren we innovatie in de branche.