Zoeken:

“Hoe kunnen we je zoveel mogelijk advertenties verkopen?” Dat was de vraag waar we veelal mee bezig waren. En… dat was eigenlijk wel logisch. We zijn immers een uitgever. We bieden een breed bereik in heel veel verschillende doelgroepen. Dat was altijd ons verhaal. Met de nadruk op ‘was’.

Want naar mate de tijd verstreek, werden de vragen van onze adverteerders steeds groter. Campagnes werden complexer, er kwamen talloze kanalen bij en bereik is steeds meer een vanzelfsprekende in plaats van een onderscheidende factor.

Dat vroeg om verandering. Een verandering die we begin 2019 hebben ingezet en waar we nooit meer uit zullen komen. Waarom? Omdat verandering in een continu veranderende wereld binnen je organisatie ook een constante factor moet zijn.

Dus gingen we aan de slag. Hard aan de slag. Afdelingen werden omgegooid, teams geïntegreerd en nieuwe functies gecreëerd. Allemaal met één doel; de klant en diens belangen dienen. Zo efficiënt en effectief mogelijk.

Nu is er geen grotere dooddoener dan de klant centraal stellen. De kreet wordt zo vaak gebezigd dat het verfrissend zou zijn als een organisatie eens zou toegeven de klant linksvoorin te stellen. Al was het alleen maar voor de originaliteit die zo’n kreet met zich mee zou brengen.

Roepen dat je de klant centraal stelt is één. Je organisatie daadwerkelijk om je klant heen positioneren is een veel grotere klus. Een klus waar we nu zo’n jaar aan werken. Een klus die nooit af is. En een klus waar we iedereen nu en in de toekomst regelmatig een inkijkje in zullen geven.

Wat is er precies veranderd in onze organisatie?

Over de gehele linie zijn we breder bewapend dan ooit. Begin 2019 voegden we content marketing bureau Wayne Parker Kent toe aan onze services. Binnen dat bureau integreerden we al onze strategisch creatieve advertising teams. Met als doel klanten binnen de volledige keten, van strategie tot mediastrategie, te kunnen helpen.

Daarnaast herstructureerden we onze volledige salesorganisatie. Waar we voorheen werkten in, veelal om onze eigen merken heen gebouwde, silo’s, werken we nu op basis van specialisme. De afdelingen Digital Advertising, Client Support, Content Marketing en Data & Reporting werken allemaal vanuit hun eigen expertise voor onze klanten. 

Dit betekent een verbreding van onze services voorbij bereiksoplossingen binnen ons eigen netwerk. Dankzij de toevoeging van content marketing aan onze mix, bieden we nu ook onafhankelijk strategisch advies en conceptuele producties aan. Dit kan bijvoorbeeld resulteren in een contentcampagne die volledig buiten ons netwerk leeft, zoals deze internationale case voor FedEx.

De nieuwe opzet van de afdelingen betekent ook dat data en onderzoek een veel prominentere plek krijgen in de organisatie. De inzichten en lessen uit onze eigen netwerk zijn vrijwel zonder uitzondering het startpunt voor iedere campagne die we ontwikkelen. Daarnaast werken we met merken op een duurzamere manier samen en bouwen we samen aan een specifiek publiek binnen ons netwerk.

Een volledig vernieuwd klantteam

Naast deze nieuwe afdelingen, stelden we nieuwe klantteams samen. Waar een adverteerder voorheen nog wel eens tegelijk benaderd werd door een accountmanagers van Metro, De Telegraaf en Dumpert, is er nu dus één klantteam. Niet meer ingedeeld op basis van kanaal of titel. Maar op basis van een specifieke klant. Multidisciplinair en direct in contact staand met alle specialisten van de kernafdelingen. Eén team dat de adverteerder helpt met alle uitdagingen. Of je nu een printcampagne wil, of simpelweg zoekt naar strategisch advies; het klantteam regelt het.

Nieuwe afdelingen, nieuwe teams maar vooral ook een nieuwe manier van werken. Die verandering is niet altijd makkelijk. Het vergt een andere manier van denken. Een bedachtzame omgang met de klant en een geduldige houding naar elkaar. Zo’n omslag zorgt voor discussie. Voor lastige gesprekken met elkaar. Maar zolang we de verandering als constante factor omarmen, zijn we op iedere uitdaging voorbereid. Zo is onze organisatie veranderd. En zo zal-ie ook blijven veranderen. Van een plek waar je advertenties inkoop naar een strategisch en creatief partner voor onze advereerders.

Met welke vraag we nu dagelijks bezig zijn? Simpel: “Hoe maken we onze klanten succesvol?” Binnen ons netwerk. Of ver daarbuiten. Ons maakt het niet uit.