


Hoe KLM Holidays de kracht van community en influencer marketing inzet voor ultieme vakantievibes
Hoe KLM Holidays de kracht van community en influencer marketing inzet voor ultieme vakantievibes
Iedereen kent KLM. Maar wist je dat je er ook complete vakanties kunt boeken – van vlucht tot verblijf? Samen met Dentsu en Talpa zette Mediahuis een slimme, crossmediale campagne op om KLM Holidays onder de aandacht te brengen. Voorpret, betrokkenheid en influencer-power stonden centraal. Drie bekende gezichten gingen op avontuur, maar met een twist: hun bestemming werd bepaald door hun volgers. Het resultaat? Een ijzersterke mix van inspiratie, interactie en impact. Ontdek hoe deze campagne duizenden volgers veranderde in digitale reisbureaus en KLM Holidays stevig op de kaart zette.



De uitdaging: niet iedereen kent KLM Holidays
Iedereen kent KLM. Maar weet je dat KLM ook complete vakanties aanbiedt? Precies, daar ligt de uitdaging. Bij KLM Holidays regel je vlucht, verblijf, vervoer in één. Kies jij voor een frisse morgen in Parijs of toch liever Vamos A La Playa? Mediahuis en Talpa checkten samen in voor een crossmediale campagne. De kern: vakantie begint met voorpret – maar hoe kies je je bestemming?



De aanpak
6 op de 10 mensen voelt een vorm van vriendschap met hun favoriete influencers. En als ‘vrienden’ iets aanraden – dan neem je dat serieus. Maar veel influencers krijgen hun reizen gesponsord. Hoe houd je dan toch geloofwaardigheid én betrokkenheid? Door het anders aan te pakken: we lieten volgers zélf de bestemming kiezen.



De reis: onbekende bestemming, maximale interactie
Influencers Bo (Gooische Moeders), Nasrdin en Els (B&B Vol Liefde) gingen op reis – met één uitdaging: hun bestemming was onbekend. Via social media vroegen ze hun volgers om suggesties. Duizenden reacties stroomden binnen. En ook ter plekke gaven de communities tips: van de beste gelato in Rome tot zwemmen met dolfijnen op Curaçao. De community werd reisgenoot én reisbureau tegelijk.



Pakketreis van content
De influencer-campagne werd versterkt met een branded contentcampagne op de titels van Mediahuis en Talpa Network. Interviews met Bo, Els en Nasrdin in De Telegraaf, VROUW en LINDA. gaven verdieping en bereik. Els werd ook ingezet voor radiospots, terwijl Bo haar ervaringen deelde in haar podcast met Pauline Wingelaar. Zo werd de campagne een volledige pakketreis, van social media naar artikelen, radio en podcast.



Het resultaat: klinkende cijfers en blijvende merkimpact
De campagne bracht meer dan alleen bereik – het bracht beweging. Maar liefst 38,4% van alle gezinnen met kinderen tussen 0 en 17 jaar werd bereikt. Mensen die in aanraking zijn geweest met de campagne gaven 10% vaker aan dat zij KLM Holidays kennen, ten opzichte van mensen die niet in aanraking zijn geweest met de campagne. Nog belangrijker: consumenten koppelden KLM Holidays na de campagne actief aan kernwaarden als ‘ontzorgt’ en ‘aantrekkelijk geprijsde vakanties’. De aanpak bewees dat wanneer je volgers betrekt als actieve reisgenoten, je niet alleen engagement creëert, maar ook duurzame merkvoorkeur opbouwt.