


a.s.r. x Audiohuis podcastcampagne
Over a.s.r.
a.s.r. is een verzekeraar met een duidelijke missie: mensen helpen met het verzekeren van risico’s die zij niet zelf willen of kunnen dragen. Of het nu gaat om het delen van risico’s, het opbouwen van vermogen of het maken van duurzamere keuzes, a.s.r. streeft ernaar waardevolle oplossingen te bieden die relevant zijn voor nu, later en altijd. a.s.r. stimuleert klanten om duurzamere keuzes te maken. Dit doet a.s.r. onder andere met producten zoals de Verduurzamingshypotheek en duurzaam schadeherstel, waarbij repareren met oog voor duurzaamheid de voorkeur krijgt boven vervanging. Voor hun campagne schakelde a.s.r. Mediahuis in om bereik te vergroten met hulp van podcasts. Hoe we dat gedaan hebben? Dat lees je hier.



Imago versterken
Het hoofddoel van de campagne was om het duurzame imago van a.s.r. te versterken en tegelijkertijd merkoverweging te vergroten. Hiervoor werd een 30-seconden pre-roll advertentie ontwikkeld, gericht op een breed publiek van Nederlandse podcastluisteraars tussen 18 en 65 jaar die interesse hebben in duurzaamheid.



Uitvoering campagne
De campagne werd uitgevoerd in samenwerking met Audiohuis, waarbij de pre-roll advertentie werd geplaatst in goed beluisterde podcasts zoals Over Routines, Moordzaken en Cor Potcast. De boodschap van a.s.r. benadrukte concrete duurzame initiatieven, zoals het stimuleren van groene investeringen en duurzaam schadeherstel. Dankzij het uitgebreide netwerk van Mediahuis werd een potentieel bereik van 2,5 miljoen luisteraars gerealiseerd. In totaal is de advertentie 5.333.333 keer beluisterd. De campagne liep van 16 april tot 27 mei 2024.



Podcast
a.s.r. wil met de inzet van deze campagne haar duurzame imago en de overweging van het merk vergroten. Het unieke netwerk van Mediahuis biedt hiervoor een interessante kans. Uit onderzoek blijkt dat podcastluisteraars een sterkere, intiemere band met de content ervaren dan bij traditionele radio, waardoor minder contactmomenten nodig zijn om impact te realiseren. Dankzij deze inzichten besloot a.s.r. om podcastadvertenties als pilot in te zetten om het imago verder te versterken.



Doelgroep
Nederlandse podcastluisteraars tussen 18 en 65 jaar die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid. Deze doelgroep is bewust bezig met thema’s als klimaat, energietransitie en financiële verantwoordelijkheid. Ze zoeken praktische tips en inspirerende verhalen om duurzamer te leven en waarde te creëren voor de toekomst.
Door de advertentie gericht te ontwikkelen in de toon van het medium, hebben we de boodschap zo natuurlijk mogelijk overgebracht. Op deze manier sluit de advertentie heel goed aan bij de podcastbeleving. Dit verbetert de luisterervaring en vergroot de impact van het middel.”



Resultaat
Uit onderzoek van MeMo² blijkt dat de podcastcampagne significante verbeteringen liet zien in verschillende merk-KPI’s. De merkoverweging kreeg een uplift van maar liefst 12% onder alle luisteraars, met de grootste stijging (21%) bij de doelgroep die actief bezig is met duurzaamheid. Stellingen over duurzaamheid en transparantie scoren significant hoger na exposure. Ook de brand fit en geloofwaardigheid van de reclame scoren ruim boven benchmark. Daarnaast liet het onderzoek zien dat vooral de jongere doelgroep (18-35 jaar) het meest positief reageerde op de campagne (index 118 op overweging).
We hebben samen met a.s.r. en Audiohuis voor het eerst podcast advertising meer als massamedium in kunnen zetten. Dat, in combinatie met de ruimte voor een meer uitgebreide boodschap en een sterke match tussen podcasts en beoogde doelgroep, heeft een waanzinnig bereik met mooie (bewezen!) effecten gerealiseerd.