Zoeken:

‘We willen betekenisvolle impact creëren.’ Of: ‘We hebben een professionaliseringsslag gemaakt door een continue dialoog aan te gaan met onze belanghebbenden.’ En wat te denken van: ‘Als merk zijn wij van toegevoegde waarde omdat we verbinden, wat zorgt voor draagvlak.’ Ben ik jou als lezer al bijna kwijtgeraakt? Snap ik.

Bovenstaande zinnen zijn zomaar een greep uit briefings die wij bij Mediahuis krijgen van bedrijven die bij ons willen adverteren door middel van branded content. Ze kiezen voor branded content omdat ze een boodschap te vertellen hebben, of omdat ze hun imago willen verbeteren.

Wij vertalen die boodschap naar een verhaal op één van onze titels die perfect aansluit bij de doelgroep van onze adverteerders. Bijvoorbeeld een artikel dat op de homepage van De Telegraaf komt, tussen al het nieuws. Dat moet dus een verhaal zijn wat lezers direct weet te grijpen. Wollig taalgebruik, vage zinnen of een eerste alinea waarbij iedereen afhaakt, zijn uit den boze.

Lege woorden

Voordat wij als schrijvers van deze verhalen aan de slag kunnen, vragen we onze adverteerders om eerst aan ons uit te leggen wat hun boodschap precies is. Wat willen ze vertellen? Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. En dat is logisch, want schrijven is een vak apart.

Soms zitten de samenstellers van briefings, persberichten en ‘missies en visies’ zo diep in het jargon van hun vak of bedrijf, dat hun teksten zonder voorkennis onbegrijpelijk zijn. Vaker struikel je bij dit soort teksten over zinnen met ‘lege woorden’: als je de tekst ‘afpelt’ tot de kern, blijft er niets meer van over.

‘Betekenisvolle impact’ is niets. (En ‘impactvolle betekenis’ evenmin.) Iets dat impact heeft, is immers altijd van betekenis. Deze woorden zijn als zand dat je in de ogen van je lezer strooit: je probeert iemand te verwarren met een brij aan woorden in de hoop dat -ie denkt: wow, wat ingewikkeld, die moet vast veel verstand van zaken hebben.

Maar een lezer van een nieuwssite, krant of lifestyleplatform heeft geen zin om zich te verdiepen in de vraag wat ‘een continue dialoog met belanghebbenden’ inhoudt. Als er staat: ‘Wij vragen onze klanten vaak wat ze van ons vinden’, dan is dat al een stuk duidelijker.

Liefde en aandacht

Je komt al een heel eind als je jouw boodschap vertelt hoe je dat ook aan de buurman, je oma of je dochter van 12 zou doen. Gebruik kortere zinnen, minder bijvoeglijke naamwoorden en skip overbodige woorden als ‘in de sfeer van’, ‘eigenlijk’ en ‘als het ware’. Zeg niet dat je ‘stuurt op kwaliteit’, maar dat je doel is de beste te zijn. Probeer je lezer niet te overtuigen dat je ‘processen implementeert’, maar zeg dat je kijkt hoe dingen anders kunnen.

Is een boodschap verkondigen dan zo simpel als een tekst inkorten en schrappen? Nee: het helpt bij de leesbaarheid, maar je ‘vangt’ een lezer pas als een tekst een fijn ritme heeft én als er liefde en aandacht in is gestopt.

Daarom werken wij bij Mediahuis bij al onze branded content producties met schrijvers die jarenlange ervaring hebben in de journalistiek en voor titels als De Telegraaf en Metro werkten. We weten als geen ander hoe we de boodschap van onze adverteerders moeten omzetten in een verhaal dat een lezer triggert, tot nadenken stemt of activeert. Die liefde en aandacht krijg je er gratis bij.

Wil jij weten wat Mediahuis met branded content voor jouw merk zou kunnen betekenen? Neem dan contact op via het contactformulier.