Zoeken:

Branded content verdient een journalistieke aanpak

Gesponsorde artikelen of video’s – zogeheten branded content – vormen een steeds groter onderdeel binnen de media. En dus worden er op dat vlak binnen Mediahuis inmiddels terecht hoge eisen aan gesteld.

Wij hebben er heel bewust voor gekozen om de branded content te laten maken door contentregisseurs die jarenlange ervaring hebben in de journalistiek en voor meerdere titels van Mediahuis schreven. Wij behandelen onze gesponsorde artikelen op eenzelfde manier als we in de reguliere journalistiek deden. We verdiepen ons in het onderwerp, houden ons aan de feiten en maken er prettig leesbare verhalen van. Met altijd de doelgroep in het achterhoofd.

In tegenstelling tot wat sommigen wellicht nog denken, gaat het bij branded content vaak helemaal niet om het verkopen van een product. Het vertellen van een merkverhaal, verbeteren van het imago of verspreiden van een boodschap zijn veel relevanter. Als er daarnaast nog producten worden verkocht, is dat soms een prettige bijkomstigheid.

Wij prijzen ons bij Mediahuis gelukkig met tal van mooie en trouwe klanten die heel goed begrijpen waar branded content toe dient. De overheid is bijvoorbeeld zo’n klant. Daarmee maakten wij indrukwekkende verhalenreeksen om onderwerpen als eenzaamheid, depressie of angststoornissen bespreekbaar te maken. Ervaringsverhalen gecombineerd met de opinie van deskundigen vormden daarbij de basis. Een journalistieke aanpak die ook op tal van redacties populair is.

Een ander mooi voorbeeld is Essent. We hadden voor dit bedrijf natuurlijk artikelen kunnen maken waarin we hard roepen dat je vooral daar klant van moet worden. Maar doen we daar onze lezers een plezier mee? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. En lezers zijn voor ons minstens zo belangrijk als adverteerders. Gelukkig begrijpen ze dat bij Essent heel goed. Samen kwamen we dit voorjaar tot een serie artikelen waarin Essentklanten vertelden over hun extreme bespaardrift. Een enkeling had daarmee de energierekening tot 40 euro per maand kunnen terugdringen. Gezien de torenhoge leescijfers smulden de online Telegraaflezers van deze verhalen, die zeer actueel waren en redactioneel niet hadden misstaan. En oh ja, verstopt achter een hyperlink viel te lezen dat je bij Essent korting krijgt op energiebesparende producten.

De scheidslijn tussen journalistiek en branded content is soms dun. De ANWB waarschuwt bijvoorbeeld in de media voor de zoveelste keer voor files. Een handige en slimme manier om de (potentiële) achterban te bereiken en de organisatie genoemd te krijgen in de media. Is dat erg? Welnee! Het gaat erom dat je lezers informeert, inspireert of entertaint. Of een artikel nu gesponsord is of niet, de lezer staat centraal. En omdat onze lezers steeds vaker branded content onder ogen krijgen, zorgen wij ervoor dat die heel goed is. Net als onze journalistieke producties.

Wil jij weten wat Mediahuis met branded content voor jouw merk zou kunnen betekenen? Neem dan contact op via het contactformulier.