Social media verliest aan populariteit onder jongeren. Het bewustzijn omtrent privacy is gestegen en print magazines lijken bestand tegen digitalisering. Zomaar wat insights uit de nieuwste editie van het Jongerenonderzoek dat werd uitgevoerd door content marketing bureau Wayne Parker Kent en onderzoeksbureau Mediatest. Thema’s als mediagebruik, shopgedrag en privacy komen aan bod.

Wayne Parker Kent en Mediatest hebben voor de derde keer de drijfveren, het gedrag en de voorkeuren van de twee jongste generaties onder de loep genomen. Gen Z (1999 – 2015) en millennials (geboren tussen 1981 – 1999) hebben langzamerhand steeds meer te vertellen, maar zij zijn veranderlijker dan voorgaande generaties. Qua wonen, werken en relaties. Het jaarlijkse jongerenonderzoek is een goede graadmeter voor wat er speelt binnen deze doelgroepen.

Social media minder populair

In 2018 werd gevraagd naar de verwachtingen aangaande social media gebruik in 2019. De verwachtingen kwamen uit: het gebruik van de verschillende social media is flink teruggelopen. Waar in 2018 nog bijna alle jongeren (98%) zichzelf Facebook-gebruiker noemde, is dat nu nog maar driekwart (75%). In lijn met deze verschuiving is het bewustzijn omtrent online privacy gestegen en zijn jongeren inmiddels wel degelijk bezig hun privacy actief te beschermen. Of met de groei van populaire ‘Gen Z social media’ zoals videoservices Twitch en Tik Tok de gebruikersaantallen toch weer toenemen, leren we ongetwijfeld uit het mediaonderzoek van 2020.

Verschuivingen in mediaconsumptie

Naast social media zijn lineair tv-kijken en radio ook uit de gratie. Toch is het met betrekking tot die laatste natuurlijk een kwestie van definitie. Geluisterde en gekeken minuten worden volledig opgevangen door On Demand en streamingdiensten. Eén traditioneel medium lijkt de digitale verschuiving met vlag en wimpel te doorstaan: print magazines. 58% van de Gen Z’ers en 69% van de Millennials pakt er met plezier nog weleens een krant of tijdschrift bij. Ze vinden het belangrijk dat er ook een online versie van hun favoriete tijdschrift beschikbaar is. Maar de papieren ervaring staat garant voor ‘quality time’.

Voor nog veel meer bevindingen en vele andere verrassende resultaten en specifieke cijfers en verschillen aangaande Gen Z en Millennials download je de whitepaper hier. Of neem contact met ons op. Wij zorgen dat je de juiste personen te spreken krijgt. Zij hebben nog meer inzichten en ideeën die ze graag met je delen.