Zoeken:

De inzet van contextueel adverteren zou een no-brainer moeten zijn.

We moeten medelijden hebben met online marketeers. Ze hebben het de afgelopen jaren al niet gemakkelijk gehad. En dan komt cookieless adverteren er ook nog bij. Wat te doen? Geen nood; er is een oplossing. Eentje die z’n waarde al tijden bewijst.

Na de invoering van GDPR werden third-party cookies afgeschaft door Firefox en Safari. Toen voerde Apple hun IDFA (Identity for Advertisers) door; met als gevolg dat alle iOS-gebruikers een opt-in moeten geven om gepersonaliseerde advertising te ontvangen. En met als klapper op de vuurpijl kwam Google met de mededeling dat third-party cookies ook zouden verdwijnen in Chrome. Deze veranderingen maken het online marketeers erg lastig. Hoe optimaliseer en personaliseer je nu je campagnes nog? De wijzigingen worden uiteraard doorgevoerd om de privacy van de gebruiker te waarborgen. De gebruiker krijgt meer inzicht in, en controle over, de manier waarop adverteerders met hun gegevens om gaan. Het einde van relevante online marketing? Dacht het niet!

Contextueel adverteren is het antwoord dat er altijd al was

Een krachtig wapen dat wel eens wordt vergeten door veel marketeers is contextual targeting of contextueel adverteren. Bij het inzetten van contexual targeting zijn de eerder genoemde third-party cookies namelijk niet nodig. Kijk, met third-party cookies proberen marketeers voornamelijk waist te reduceren met hypersegmentatie. Maar ze zouden moeten weten dat de combinatie van het juiste moment, de juiste plek, met de juiste boodschap aan de juiste persoon de optimale samenstelling is om succesvolle campagnes te draaien. Met dit alles in het achter in het hoofd zou contexual targeting een no-brainer moeten zijn.

De marketeer zou ook rekening moeten houden met de mindset van de gebruiker. De omgeving waar een gebruiker content consumeert bepaalt namelijk de mindset van de gebruiker. Zo is de mindset van een gebruiker lean forward wanneer hij nieuws consumeert en lean back wanneer hij op sociale media even wil zien wat zijn vrienden voor leuks hebben gedaan. Met een lean forward mindset concentreert de gebruiker zich meer op de omgeving waar het merk zichtbaar is en betekent dit meer bekendheid en impact voor de adverteerder.

De volgende stap: Contextual targeting 2.0

In het verleden zijn marketeers nog wel eens angstig geweest bij het inzetten van contexual targeting doordat het lastig was brandsafe te adverteren. Tegenwoordig zorgt Natural Language Processing (NLP) voor een beter begrip van de context en het sentiment van de webpagina. Machine learning helpt marketeers af te stappen van whitelists en de eeuwig lange lijsten van keywords.

Door middel van AI aangedreven algoritmes is het dus mogelijk brandsafe content te identificeren en maakt het voorspellende analyses om adverteerders te helpen om hun boodschap af te stemmen op relevante content. Naast tekst kan machine learning afbeeldingen, video en audio scannen en begrijpen. Dit voegt waarde toe aan de pagina en geeft de marketeer de mogelijkheid om andere inventory te gebruiken zoals video, connected TV (CTV) en over-the-top (OTT) ads.

Context is king

Consumenten zijn zich meer dan ooit bewust van de omgevingen waar adverteerders/marketeers ervoor kiezen om te adverteren. Dankzij contextueel adverteren kan je op het juiste moment, op de juiste plaats de juiste boodschap aan de juiste persoon overbrengen. Contexual targeting 2.0 hebben we met meerdere adverteerders op verschillende kanalen en titels getest. We doen dit doormiddel van Brandmetrics, een tool die de toegevoegde waarde van de campagne in beeld brengt in de vorm van merkwaardering. Dit gaat van merkherkenning tot purchase intent. We zien over het algemeen dat contextual targeting 2.0 een lift in de merkwaardering genereert.

De voordelen

Dus de voordelen van contextual targeting zijn duidelijk.

  • Geen third-party cookies nodig
  • Privacy wordt gewaarborgd
  • Brand-safe
  • Boodschap adverteerder is altijd relevant
  • Gemakkelijk schaalbaar door multimediale inventory

Dankzij contextueel adverteren kan je op het juiste moment, op de juiste plaats de juiste boodschap aan de juiste persoon overbrengen. Conclusie? Contextueel adverteren is een essentieel onderdeel van de gehele mediamix. Dat is een no-brainer, toch?